Destination Lapland - lappilaista vieraanvaraisuutta kolmannessa polvessa
31.03.2023

Destination Lapland - lappilaista vieraanvaraisuutta kolmannessa polvessa

TEKSTI: Jorma Uusitalo KUVAT: Mauri Kuru, Jorma Uusitalo

Mauri Kuru on kolmannen polven matkailuyrittäjä Äkäslompolosta. Luonnosta voimaa ja luovuutta ammentava moniosaaja, jonka Lappi-aiheisia valokuvia sosiaalisessa mediassa ihailevat tuhannet ihmiset eri puolilta maailmaa.

- Luonnossa kulkeva yrittäjä, joka tunturissa löytää strategiat, miettii maailman menoa horisontissa ja siinä sivussa ottaa kuvia sekä hoitaa yrityksen asioita maan ja taivaan väliltä. Näin Destination Laplandia luotsaava Mauri Kuru avaa itse henkilökuvaansa.

Kuru kertoo parhaiden ideoiden ja ajatusten syntyvän silloin, kun kulkee luonnossa ja uppoutuu ympäristöön ja tilanteisiin joka askeleella ja hengenvedolla.
- Silloin on helppo asettautua myös asiakkaan asemaan. Varsinkin, kun tykkylumiset puut, revontulet ja keskiyön aurinko ovat joka kerta tällaiselle paikallisellekin sykähdyttäviä kokemuksia.

Kokeneelle matkailuyrittäjälle liiketoiminnan kova ydin on asiakaskokemus ja sen jatkuva, pienetkin yksityiskohdat huomioiva kehittäminen. Ensimmäiset kokemuksensa asiakastyöstä Kuru hankki jo 10-vuotiaana saunamajurina.
- Juuri valmistuneessa Äkäshotellissa viemärit olivat tukossa, joten asiakkaat tulivat meille saunomaan, ja minä olin ovella perimässä rahoja. Jo noilta ajoilta muistan, miten valkeat hanget, tunturit ja kevätaurinko puhuttelivat ihmisiä. Sillä tiellä ollaan edelleen.

Kurun suvussa leipä on tullut aina luonnosta, sillä suvun esi-isät olivat alkujaan poronomistajia. Destination Laplandin juuret ulottuvat 1930-luvulle, jolloin Mauri Kurun isovanhemmat Fredrika ja Tyyre Kaulanen pitivät Keski-Kaulasen pirttiä Äkäslompolojärven rannalla, lähellä nykyistä ravintola Kaivohuonetta Tunturitiellä.

Majoitustilat olivat vaatimattomat, mutta luonnon luomat puitteet matkailulle sitäkin komeammat. Aina 1950-luvun alkuun saakka matkailijat saapuivat Äkäslompoloon hevoskyydillä Äkäsjokisuulta.

Mauri Kurun nyt jo edesmennyt Helvi-äiti jatkoi matkailijoiden majoittajana vuosikymmeniä. Majoituksen lisäksi Helvi järjesti aamuin illoin ruokailut kymmenille vieraille, joukossa niin Finnairin isoja pääjohtajia kuin toisen maailmansodan aikaisia hävittäjä-ässiä.

- Pihamökissä tapasi asua myös suomenruotsalainen rouva, josta meille lapsille sanottiin, että hänelle pitää olla kiltti, koska rouva omistaa paperitehtaan. Myöhemmin selvisi, että vieras oli Serlachiuksen perijöitä, Kuru muistelee mutta myöntää, että joskus käyttäytymisohjeet unohtuivat lapsilta.

- Kerran erehdyimme viskomaan lumipalloilla Rautaruukin johtajaa Helge Haavistoa. Haavisto kääntyi arvokkaasti meihin päin ja sanoi, että tärkeintä lapset elämässä on hyvä käytös. Me sitten lähdimme pois ja valitsimme toisen kohteen.

Monet tunnetut taiteilijat ovat hekin saneet inspiraatioita Lapin luonnosta. Reino Helismaan käsialaa oleva ja Tapio Rautavaaran tunnetuksi tekemä Rakovalkealla-laulu syntyi kaksikon majoittuessa Keski-Kaulasen talossa, joka oli siis Helvi-äidin kotitalo. Helvi pääsi mukaan myös Helismaan runoileman Laulu Äkäslompololle-kappaleen sanoitukseen.

Oman yrityksen Mauri Kuru perusti 1987 äitinsä jäätyä eläkkeelle. Aluksi toiminta oli hyvin pienimuotoista, muutaman loma-asunnon vuokraamista ja mökkien huolintaa. Jo tuolloin ja myöhemminkin yrittäjävuosinaan Kuru sanoo hyötyneensä kirvesmiehen ja rakennuspiirtäjän koulutuksistaan. Hukkaan ei ole mennyt myöskään muun muassa Mika Waltarin historiallisten romaanien parissa vietetty aika, koska lukuinnostus on palvellut vieraiden kulttuurien ymmärtämistä.

- Markkinoinnin Keski-Eurooppaan aloitimme 1990-luvun lopulla. Muistan ensimmäisen myyntimatkan Pariisiin, missä ranskalaisrouvat jakelivat poskisuukkoja, ja Lapin poika oli ihmeissään. Ei sieltä kauppoja tullut, mutta kokemus kasvoi koko ajan. 2000-luvun alkupuolella saimme lentosopimukset ensimmäisten kansainvälisten matkanjärjestäjien kanssa. Aluksi tulivat britit, sitten sveitsiläiset ja hollantilaiset.

Tänä päivänä Destination Lapland majoittaa noin 10 000 ulkomaista ja 6 000 kotimaista asiakasta. Yritys määrittelee itsensä elämystaloksi, joka tarjoaa Ylläksellä korkeatasoista mökkimajoitusta ja laadukkaita ohjelmapalveluita.

Lappiin ihmisiä houkuttelee tänäkin päivänä erityisesti luonto. Pohjoiseen saapuvalle kaupungistuneelle matkailijalle ei kuitenkaan ole välttämättä itsestään selvää, miten luonnon voi kokea ihan käytännössä. Niinpä Destination Lapland ryhtyi viitisentoista vuotta sitten tuottamaan lisäarvopalveluita tarjoamalla asiakkaille majoituksen yhteydessä suksia, lumikenkiä ja potkukelkkoja.
- Osa yhteistyökumppaneista pelkäsi, että tämä vie asiakkaita safariliiketoiminnalta. Kävikin päinvastoin. Kun asiakkaat tulivat ensin sinuiksi talvisen luonnon kanssa lumikengillä tai suksilla, se kasvatti ohjelmapalveluiden kysyntää, Kuru kertoo.

Ohjelmapalveluissa tärkeitä asioita Lapin luonnon lisäksi ovat revontulet ja lumivarmuus. Tänä talvena keskieurooppalaisten vieraiden puheissa on korostunut lumen vähyys Alpeilla. Joulun ja uuden vuoden aikoihin Sveitsissä oli 17 astetta lämmintä, ja 2 000 metrin korkeudessa satoi vettä.
- Horisontissa näkyy tummia pilviä, ja mielessä käy välillä ajatus, mihin tämä maailma on menossa. Liiketoiminnan näkökulmasta olennaista on tunnistaa asiakkaiden tahtotila. Oma näkemykseni on, että Euroopan kaupungistuminen ja väestönkasvu tuovat Lappiin lisää asiakkaita ainakin seuraavat parikymmentä vuotta.

Arvo Sijoitusosuuskunta osallistuu Destination Laplandin kasvustrategian toteuttamiseen miljoonan euron vaihtovelkakirjalainalla. Äskettäin Destination Lapland osti Pohjolan Kiinteistöpalvelu Oy:n osakekannan, mikä vahvistaa mökkien huoltoon ja siivoukseen liittyvää palveluketjua. Muonion puolella omistamilleen maa-alueille Destination Lapland suunnittelee puolestaan keskieurooppalaisille asiakkaille suunnattua aitoa ja uniikkia luontokokemusta. Investoinnin verollinen kustannusarvio on 8,2 miljoonaa euroa.

- Arvon mukaantulo oli meille erittäin merkittävä asia. Arvomaailmamme ovat lähellä toisiaan, ja vaikka osuuskunta vaikuttaa pääasiassa Pohjois- ja Keski-Pohjanmaalla, minulle Arvo tuntuu paikalliselta toimijalta.

Mauri Kurun mukaan asiakaspalaute tukee Destination Laplandin Lapin matkailun vahvistumiseen perustuvaa kasvustrategiaa.
- Kuten sveitsiläiset asiakkaamme tapaavat sanoa, Future is in the North, tulevaisuus on pohjoisessa.

Antero Kallo ja Mauri Kuru

Antero Kallo (vas.) välitti Pohjolan Kiinteistöpalvelut Oy:n terveiset Mauri Kurulle.

 

 

Siirry "Ajankohtaista"-sivulle