Esittelyssä Leden Group, osa 2: Ojala Group Oy
11.11.2021

Esittelyssä Leden Group, osa 2: Ojala Group Oy

Nivalassa pääpaikkaansa pitävä LaserComp Oy ja sen tytäryhtiö Celermec Oy Sievistä, Suomessa ja Virossa toimiva Ojala Group Oy sekä virolainen Favor AS yhdistyivät viime kevättalvella täyden palvelun metalli- ja sähkömekaniikan sopimusvalmistajaksi, Leden Group Oy:ksi. Arvo oli entuudestaan yksi LaserCompin omistajista ja sijoitusosuuskunnalla olikin tärkeä rooli yritysjärjestelyn mahdollistajana. Leden Groupin toimialajärjestely oli kaikille osapuolille mittava ponnistus. Miksi sellaiseen kannatti lähteä? Esittelemme Leden Groupin logiikan juttusarjassa, jonka toisessa osassa puheenvuoron saa Ojala Groupin hallituksen puheenjohtaja Teijo Hildén.

"Laajempia kokonaisuuksia asiakkaille"

- Asiakkaalle on aina helpompaa, kun hän saa yhdeltä toimijalta kaikki tarvitsemansa palvelut. Silloin kokonaisuus pysyy laadullisestikin kohdallaan. Meiltä puuttuivat aikaisemmin raskaamman raudan käsittely ja koneistus, mutta Leden Groupissa pystymme tarjoamaan asiakkaille nämäkin palvelut in house-periaatteella, tiivistää Teijo Hildén Leden Groupin toimintaideaa.

Hänen mukaansa Leden Groupin edut näkyvät myös investoinneissa.
- Sopimusvalmistuksessa et voi antaa teknologiassa yhtään etumatkaa kilpailijoille tai jäädä jälkeen tekniikassa. Neljällä yhtiöllä on nyt leveämmät hartiat hyödyntää olemassa olevaa konekantaa sekä suunnata investoinnit järkevästi sinne, missä tarvitaan panostusta.

Ojala Groupissa oli mietitty yhtiön strategian mukaisesti jo jonkin aikaa keinoja kasvaa isompaan kokoluokkaan.
- Arvo Sijoitusosuuskunta teki erittäin hienoa työtä lähtiessään mahdollistamaan tällaista ratkaisua. Leden Groupin ansiosta mukana olevien yritysten kilpailukyky paranee, ja alueellisesti ja työvoimapoliittisesti on saatu varmistettua iso määrä työpaikkoja, Hildén jatkaa.

Ojala Group tuo kokonaisuuteen ennen kaikkea laajan konekannan sekä pitkän kokemuksen ja asiantuntemuksen toimialalta.
- Sopimusvalmistajilta edellytetään varsinkin pääasiakkaiden kanssa osaamista tuotteiden tuotannollistamisesta. Pitää tietää, miten tuotteet suunnitellaan tai millaista hienosäätöä protovaiheessa kannattaa tehdä. Asiakkaat arvostavat meidän työntekijöiden tieto-taitoa, joka on usein kirjaamatonta ja muualla kuin koulussa opittua, Teijo Hildén toteaa.

Vakiintuneesta toiminnasta on hyötyä myös poikkeusaikoina. Materiaalitoimittajat palvelevat mielellään ensimmäisenä niitä, joiden kanssa on pitkät asiakassuhteet ja isot volyymit. Ojala Group on tehnyt koronapandemian aikana hyvää tulosta, ja Leden Groupin aloitusvaihekin on Hildénin mukaan yllättänyt positiivisesti.
- Olemme reilusti edellä budjettia, samoin kuin muita tavoitteita, joita yhdistymiselle asetettiin. Operatiivinen johto on saanut asiat toimimaan, ja ennen kaikkea jokainen yhtiö on lähtenyt hakemaan synenergiaetuja.

Ojala Marko Niskanen

Tehtaanjohtaja Marko Niskanen vastaa Ojala Groupin Sievin yksikön toiminnoista.

 

Siirry "Ajankohtaista"-sivulle