Mitä kuuluu, Champion Door?
17.04.2024

Mitä kuuluu, Champion Door?

 Pekka Hosio on ehtinyt kokea yrittäjänä monenlaista vasta- ja myötätuulta. Ei kuitenkaan mitään yhtä vakavaa kuin koronapandemian aikaiset tapahtumat. Yritysmaailmassa puhutaan kuolemanlaaksosta, jonne yritykset saattavat eri syistä joutua. Sellaiseen ahdinkoon myös Champion Door ajautui, koska pandemian takia valtioiden väliset rajat sulkeutuivat ja yrityksen liikevaihdosta 85–90 prosenttia tulee muualta kuin Suomesta.

- Kävimme todella syvällä, ja omat muistoni noilta ajoilta ovat rajut. Onneksi yhteistyökumppanit, toimittajat ja rahoittajat luottivat meihin, ja saimme pidettyä homman jaloillaan. Ja kyllä pitää itseämmekin arvostaa, ettemme heittäneet pyyhettä kehään. Meillä oli laaja asiakaskunta, olimme globaalisti tunnettuja tietyillä toimialoilla ja Champion Doorilla oli eri puolilla maailmaa tyytyväisiä asiakkaita. Tiesimme, että tästä kun selviämme, meillä on hyvä tulevaisuus, ja nyt se on alkanut toteutua.

Hosio myöntää, että hän joutui kuitenkin kaivamaan esille kaiken mahdollisen päättäväisyytensä ja pinnistelemään jaksamisen äärirajoilla.

- Pelissä oli kuitenkin esimerkiksi yli 60 ihmisen työpaikka. Eivät ulkopuoliset sitä aina ymmärrä, millaista vastuuta yrittäjä tuntee yrityksen lisäksi henkilökunnastaan. Hulluahan se olisi ollut, jos kaikki tämä olisi loppunut.

Vaikeudet eivät kuitenkaan päättyneet siihen, kun pandemia alkoi hieman hellittää. Maaliskuussa 2021 jättimäinen konttilaiva joutui haveriin Suezin kanavalla tukkien tavarakuljetuksille elintärkeän laivareitin.
- Kontteja oli muutenkin vaikea saada, ja nyt meillä oli 3 miljoonan euron edestä tavaraa kiinni laivoissa, jotka olivat jumissa haverin takia. Toimitukset asiakkaillemme venyivät 11 viikkoa pidemmiksi kuin piti, ja kassa oli tiukilla. Aikamoisia temppuja siinäkin tilanteessa piti tehdä, että selvisimme, Hosio muistelee ja kiittelee toistamiseen Arvo Sijoitusosuuskuntaa ja muita rahoittajia, jotka kannustivat jatkamaan vaikeuksista huolimatta.

Vaikka kauppa ei pandemian aikana käynyt ja Champion Door joutui lomauttamaan henkilöstöään huomattavissa määrin, yhtiössä kuitenkin luotiin samaan aikaan pohjaa tulevalle nousulle.
- Tuolloinkin kehitimme tuotteisiin uusia ominaisuuksia, jotka parantavat toimivuutta ja jollaisia kilpailijoilla ei ole. Viimeisimpänä olemme kehittäneet ohjelmiston, jonka avulla pystymme hallinnoimaan ovia etänä riippumatta siitä, missä päin maailmaa ne sijaitsevat. Tuotteet ovat hyvin teknisiä ja on tärkeää, että niiden huolto toimii sujuvasti myös täältä Suomesta ja Nivalasta käsin. Ohjelmisto auttaa lisäksi paikallistamaan ennakkoon mahdollisia huoltotarpeita, Pekka Hosio selvittää.

Luja usko yhtiön tulevaisuuteen ja tuotekehitykseen panostaminen kantavat nyt hedelmää. Tuotteen erityisominaisuuksien lisäksi pandemia-aikana patoutunut kysyntä sekä eri valtioiden puolustushallintojen tekemät investoinnit varastoja ja isoja ovia tarvitsevaan kalustoon ovat jo tovin vauhdittaneet Champion Doorin myyntiä.

- Meillä on myös varsin tehokas ja sitoutunut henkilöstö, joka palvelee asiakkaat hyvin ja löytää ratkaisut nopeasti. Eettisyyden ja vihreiden arvojen huomioiminen toiminnassa käy koko ajan tärkeämmäksi, mikä sekin on meille eduksi.

- Viime tilikaudella liikevaihtomme kasvoi erittäin merkittävästi noin 15,5 miljoonaan euroon ja tälle tilikaudelle olemme budjetoineet liikevaihdoksi 17 miljoonaa euroa. Tilauskantaa meillä on sisällä jo 16–17 miljoonan edestä, ja kannattavuus on parantunut entisestään, eli tilanne on poikkeuksellisen hyvä, toimitusjohtaja iloitsee.

Champion Doorin suurimmat markkinat löytyvät Lähi-idästä sekä Euroopasta, missä Ranska on isoin yksittäinen markkina ja sen jälkeen tulevat Belgia ja Puola. Kaakkois-Aasiassa myynti kasvaa, Pohjois-Amerikan merkitys lisääntyy tulevaisuudessa, ja Hosion mukaan panostuksia on luvassa myös Saksaan. Kaikkiaan Nivalasta on toimitettu tuotteita jo yli 60 maahan lentoliikennealan lisäksi muun muassa telakoille, satamille ja kaivoksille.

Siirry "Ajankohtaista"-sivulle