Oddlygood kasvaa kasvipohjaisten tuotteiden markkinassa
05.02.2024

Oddlygood kasvaa kasvipohjaisten tuotteiden markkinassa

Oddlygoodin toimitusjohtajan Niko Vuorenmaan mukaan Oddlygood syntyi halusta tarjota planeetalle ja sen asukkaille maukkaita ja terveellisiä kasvipohjaisia vaihtoehtoja, kuten juomia ja lusikoitavia välipalatuotteita. Oddlygoodin kilpailijoista esimerkiksi ruotsalainen Oatly keskittyy nimenomaan kaurapohjaisiin tuotteisiin, mutta Vuorenmaa korostaa Oddlygoodin olevan enemmän kuin kaurayhtiö.

- Yksi asia, joka erottaa meidät alan muista isoista toimijoista, on Oddlygoodin laaja raaka-ainepohja. Kauran lisäksi käytämme raaka-aineina soijaa, mantelia, härkäpapua sekä kookosta. Tulevaisuudessa raaka-aineita voi olla vielä paljon enemmän, koska kasvipohjainen maailma menee teollisuutena eteenpäin hurjaa vauhtia, ja Oddlygood haluaa olla mukana tässä kehityksessä. Keskitymme parhaisiin kasvipohjaisiin raaka-aineisiin ja valmistamme niistä parhaat kasvipohjaiset tuotteet, toimitusjohtaja sanoo.

Raaka-ainepohja sai uusia vaihtoehtoja lokakuussa julkistetun yrityskaupan myötä, kun Oddlygood osti pohjoismaisen Plantin.

- Planti-kauppa vahvistaa markkina-asemiamme erityisesti välipalatuotteiden sekä ruuanvalmistuksen alalla, ja etsimme jatkossakin mahdollisuuksia kasvaa tämän kaltaisten ostojen kautta, Niko Vuorenmaa toteaa. Yrityskaupan myötä Oddlygoodista tulee markkinajohtaja kasvipohjaisissa lusikoitavissa välipaloissa Ruotsissa ja kasvipohjaisissa ruuanlaittotuotteissa Suomessa.

Oddlygood on mainio esimerkki siitä, kuinka globaalit megatrendit, tässä tapauksessa kuluttajien kasvava kiinnostus vastuullisuuteen ja terveelliseen ruokaan, luovat uutta liiketoimintaa. Valiossa todettiin aikanaan, että yhtiöllä voisi olla annettavaa kasvipohjaisten tuotteiden valmistukselle. Asian jatkokehittäminen annettiin Niko Vuorenmaan sekä Valion kasvuliiketoiminnoista, tutkimuksesta ja tuotekehityksestä vastaavan Tuomas Salusjärven vastuulle. Pian koossa oli vajaan kymmenen henkilön ydinryhmä, johon kuului Valion asiantuntijoiden lisäksi kuluttajatutkimuksen, markkinoinnin ja luovan kirjoittamisen ammattilaisia.

- Ahtauduimme Helsingistä Kasarmintorin laidalta vuokrattuun huoneistoon, jossa vietimme tiiviisti helteisen kesän 2015. Hankimme sinne kaikki mahdolliset kilpailijoiden tuotteet ja luimme ihan kaiken, mitä maailmalla tapahtui aiheen ympärillä. Brändin nimi syntyi muutaman tuotteitamme testanneen vanhemman herrasmiehen kommenttien perusteella, kun he totesivat ”odd, but good”, outoa mutta hyvää, Niko Vuorenmaa kertoo.

Intensiivinen tuotekehitysvaihe käynnistyi 2016 alkuvuonna, ja Oddlygood-brändi lanseerattiin 2018. Kansainväliset markkinat olivat tähtäimessä alusta alkaen. Suomen- ja Ruotsin-markkinoiden jälkeen vuorossa olivat Baltia ja Venäjä, joihin kaikkiin Valiolla oli vahvat jakelukontaktit.

Kuluttajat ottivat tuotteet vastaan innostuneina, kun vaikkapa fleksaajat alkoivat korvata osan liha-aterioistaan kasviperäisillä vaihtoehdoilla. Esimerkiksi Oddlygoodin Barista-kaurajuoma on houkutellut monet kahvin ystävät kokeilemaan ensimmäisiä kertoja elämässään kasvipohjaista tuotetta.

Alkuajat Oddlygood käytännössä tuplasikin liikevaihtonsa vuosittain, ja kasvu on jatkunut erittäin vahvana koko tarinan ajan. Arvo Sijoitusosuuskunta tuli mukaan Oddlygoodiin Mandatumin rinnakkaissijoittajana 2 miljoonan euron osuudella Mandatumin tehtyä yhtiöön yhteensä 27,5 miljoonan euron sijoitussitoumuksen vuonna 2021.

Kasvutarinan jatkumisen yksi keskeinen edellytys on Oddlygoodin laajentuminen Pohjoismaiden ulkopuolelle sen lisäksi, että yhtiö on vähintään kolmen suurimman joukossa Pohjoismaissa.
- Iso-Britannia on iso markkina ja suunnannäyttäjä kasvipohjaisissa tuotteissa Euroopan tasolla, minkä vuoksi tutkimme sitä markkinaa jo brändiä kehittäessämme. Tällä hetkellä tähtäimessä ovat lisäksi Irlanti ja Hollanti sekä Puola, joka tulee olemaan iso peluri eurooppalaisten talouksien joukossa. Pilotointia teemme esimerkiksi Espanjassa ja Yhdysvalloissa.

Tällä hetkellä kasvipohjaisten tuotteiden globaali markkina on tilapäisesti hiipunut, mutta pitkällä aikavälillä vuotuiseksi kasvuvahdiksi arvioidaan 12 prosenttia.
- Ylipäätään trendit harvoin kehittyvät lineaarisesti tasaista tahtia. Sen sijaan eteen tulee nopeampia, ja välillä hitaampia kasvuvaiheita. Tämäkään ala ei ole immuuni esimerkiksi inflaatiolle ja korkojen nousulle.

Niko Vuorenmaa ennustaa kasvipohjaisten tuotteiden markkinoille konsolidaatiota, eli yritysten yhdistymistä suuremmiksi kokonaisuuksiksi.
- Meidän vahvuuksiamme ovat ennen kaikkea laaja raaka-ainepohja, maailmanluokan kumppanit, tehokas tuotantomalli sekä vahva tuotekehitys. Se on työkalupakki, jolla on aidosti hyvät mahdollisuudet menestyä globaalissa kisassa.

Siirry "Ajankohtaista"-sivulle