Ravinnekiertoa ja biokaasua tuottajien yhteistyöllä
04.04.2024

Ravinnekiertoa ja biokaasua tuottajien yhteistyöllä

Ojasaaren Biokaasu Oy rakennuttaa parhaillaan Raudaskylälle merkittävää kiertotalouden kokonaisuutta. Autoilijoille uuden biokaasulaitoksen hyödyt näkyvät biokaasun jakeluasemana, joka otetaan käyttöön tulevana kesänä Valtatie 27:n varrella Nivalan ja Ylivieskan välillä. Arvo Sijoitusosuuskunta osallistuu hankkeen rakennusaikaiseen rahoitukseen siltarahoittamalla 90-prosenttisesti Ojasaaren Biokaasulle myönnetyn ELY-avustuksen.

Talvirakentaminen ei ole ollut helppoa kuluvana talvena, mutta haastatteluhetkellä helmikuussa investoinnin rakennustyöt olivat jopa hieman edellä aikataulustaan. Tuolloin työn alla oli muun muassa biokaasulaitokselta jakeluasemalle rakennettava kolmen kilometrin mittainen kaasuputki. Työmaata esitellyt Ojasaaren Biokaasu Oy:n hallituksen puheenjohtaja Mika Lähdemäki oli tyytyväinen muuhunkin kuin hyvin sujuneeseen rakentamiseen.

- Maataloutta syytetään monesti ympäristöongelmien aiheuttajaksi, mutta tämä hanke on konkreettinen osoitus siitä, että me tuottajat olemme päinvastoin osa ratkaisua. Teemme merkittävän satsauksen ympäristöasioihin parantamalla ravinnekiertoa ja edistämällä uusiutuvan, ympäristöystävällisen ja kotimaisen biokaasun käyttöä liikennepolttoaineena, Lähdemäki sanoo.

Hankkeen taustalta löytyvät Alatalon tilan yrittäjät Mika, Esko ja Santeri Lähdemäki, Pirttirannan tilan yrittäjäpariskunta Elina ja Leevi Hannula sekä Juha Pylväs.

- Kynnys lyödä hynttyyt yhteen oli matala, koska me alueen viljelijät teemme muutenkin yhteistyötä keskenämme ja koneasemien kanssa. Nyt mukana ovat nautatila, sikatila ja kasvinviljelytila, jotka porukalla pääsevät teolliseen mittakaavaan sekä investoinnissa että laitoksen teholuokassa. Yksikköhintaakin saadaan näin alemmaksi, ja riski jakaantuu useammalle taholle, Lähdemäki kertoo.

Biokaasun hyödyt ovat nousseet laajaan tietoisuuteen vasta viime vuosina ilmastonmuutoskeskustelun myötä. Nyt puheena olevat yrittäjät olivat valmiita ryhtymään hankkeeseen kauan aikaa sitten.
- Jo 1990-luvun puolivälissä Raudaskylälle suunniteltiin vastaavan tyyppistä laitosta, mutta se oli silloin niin paljon aikaansa edellä, etteivät rahoittajat uskoneet siihen. Asia jäi kuitenkin hautumaan osakkaiden mieliin ja olemme seuranneet koko ajan, miten esimerkiksi Keski-Euroopassa biokaasulaitoksista tuli arkipäivää ajat sitten.

- Nyt ajat ovat muuttuneet Suomessa ilmastokeskustelun myötä, ja EU-rahoituskin mahdollistaa paremmin näitä hankkeita. Meidän tapauksessamme ei voi unohtaa Arvo Sijoitusosuuskunnan roolia, joka uskoi ja luotti tähän, Mika Lähdemäki jatkaa.

Biokaasujärjestelmän veroton kustannusarvio on 2,2 miljoonaa euroa, ja rakennushankkeen kustannuksista 1 milj. euroa katetaan ELY-avustuksella. Arvo osallistuu hankkeen rakennusaikaiseen rahoitukseen siltarahoittamalla 90-prosenttisesti Ojasaaren Biokaasulle myönnetyn ELY-avustuksen.

Ojasaaren Biokaasu tulee valmistamaan lietelannasta ja osin kuivalannasta sekä maatalouden sivuvirroista, kuten ylijäämänurmesta ja viljan oljesta, kierrätysravinteita sekä biokaasua ja biometaania. Biometaani myydään liikennepolttoaineeksi.

Raaka-aineet tulevat pääasiassa osakkaiden omilta tiloilta, mutta yhtiöllä on valmiudet ottaa vastaan syötteitä myös naapuritiloilta.
- Biokaasuprosessin ansiosta lietteen ravinnepitoisuus muuttuu nopeammin liukenevaan muotoon, jolloin keinolannoitteiden käyttöä voidaan vähentää. Keväisin kun lietelannan levitys on kiivaimmillaan, hajuhaitat herättävät intohimoja, mutta jatkossa hajuhaitatkin vähenevät, Mika Lähdemäki kertoo.

Hän uskoo, että biokaasuautot ovat puolestaan osa liikenteen aiheuttamien ympäristöongelmien ratkaisua.
- Olen laittanut ilolla merkille, että raskaan liikenteen edustajat ovat alkaneet puhua kaasuautojen hyödyistä kuljetusalalla. Kun verrataan sähköauton ja biokaasuauton koko elinkaaripäästöjä, biokaasuauto on erittäin kilpailukykyinen kestävänä vaihtoehtona. Todennäköisesti kesän loppupuolella käyttöön otettavan jakeluaseman sijainti on erinomainen, koska Valtatie 27:n liikennemäärät ovat niin suuret.

Biokaasulaitoksen toimittaa haapavetinen Demeca Oy. Järjestelmän sydän on tilavuudeltaan 2 800-kuutioinen biokaasureaktori, jonka kaasukupu toimii maamerkkinä viereiselle valtatielle. Demeca toimittaa myös biometaanin jalostusyksikön ja paineistusyksikön, minkä lisäksi Demeca investoi tankkausasemaan ja aloittaa kaasun jakelijana autoilijoille.

Mika Lähdemäki odottaa investoinnin valmistumista hyvillä mielin.
- Eteenpäin mennään sata lasissa ja palaute on ollut positiivista. Itse rohkaisen ihmisiä lähtemään rohkeassa etukenossa kaasuautoiluun. Tekniikaltaan kaasuauto on todella toimintavarma. Ellei halua ostaa uutta kaasuautoa, käytettyjä löytyy markkinoilta, ja bensa-auto on helppo muuttaa kaasukäyttöiseksi niin, että bensatankki säilyy autossa entisellään.

Kuvaliitteet

Siirry "Ajankohtaista"-sivulle