Saaga Travel -koronakuilun partaalta matkailualan uudeksi kasvuyhtiöksi
21.04.2023

Saaga Travel -koronakuilun partaalta matkailualan uudeksi kasvuyhtiöksi

TEKSTI JA KUVAT: JORMA UUSITALO

Kirpeä pakkanen nipistelee kempeleläisen huoltoaseman pihalle aamuvarhain saapuneiden teini-ikäisten nuorten poskipäitä. Suksipussit ja lumilaudat jäävät ulos siksi aikaa, kun nuoriso käy ostamassa matkaevästä tulevalle bussimatkalle.

Pian etelän suunnasta noutopaikalle kaartaa Saaga Travelin mustavalkoinen kaksikerrosbussi. Kuljettaja hoitaa lasketteluvälineiden lastauksen ja lippujen tarkastuksen ennen kuin matka jatkuu seuraavaan pysähdyspaikkaan Oulun keskustassa.

Kun viimeisetkin matkalaiset on poimittu skibussin kyytiin, alkaa varsinainen ajo kohti Iso-Syötettä Pudasjärvellä. Tiedossa on reipashenkinen laskettelupäivä, jonka päätteeksi bussi tuo laskettelijat illaksi takaisin kotiin.

Saaga Pöyskö, Helmi Sippola, Seelia Yli-Kulju ja Meri Pisilä ottavat bussiin päästyään rennosti. Osa vetää takin päänsä yli jatkaakseen kesken jääneitä uniaan, osa nostaa villasukkiin puetut jalkansa pöydälle ja kytkee päälle puhevaihteen. Yhtä kaikki jokainen matkustaja on päättänyt käyttää hyväkseen mahdollisuuden päästä laskettelemaan vaivattomasti Saaga Travelin yhteiskuljetuksella.
Saaga Pöyskölle kavereineen Iso-Syöte on mieluinen kohde, sillä perillä odottavat hyvät rinteet metsäosuuksineen.
- Tosi kiva, että päästiin autossa pöytäpaikoille. Tällaisia reissuja voisi tehdä montakin kertaa, tytöt sanovat ja ilahtuvat kuullessaan, että Saaga Travel kuljettaa laskettelijat talven ajan Iso-Syötteelle takuulähtönä ilman minimiosallistujamäärää.

Samalla kun skibussin asiakkaat nauttivat perillä päivän ensimmäisistä laskuista, Saaga Travelin toimitusjohtaja Sanna Kimpimäki ja liiketoimintajohtaja Pekka Kimpimäki ovat asettautuneet aamupalalle tunturin laella komeilevan tunturihotelli Iso-Syötteen ikkunapöytään.

Kaksikolla on hymy herkässä matkailun käännyttyä koronapandemian hellitettyä jopa yllättävän vahvaan kasvuun. Vuoden 2020 alkupuolella tunnelmat olivat täysin päinvastaiset. Kimpimäet ja neljä muuta osakasta olivat nimittäin ostaneet kesällä 2019 pienen bussiyhtiön. Yhtiön nimi vaihdettiin Saaga Travel Oy:ksi, ja uuden brändin rakentaminen oli juuri päässyt vauhdilla käyntiin, kun korona iski tunnetuin seurauksin.
- Alusta asti meillä kaikilla on ollut yhtiössä yhteinen visio siitä, millaisen Saaga Travelin haluamme. Jokainen voi ostaa pihan täyteen autoja ja kuljettaa niillä ihmisiä paikasta toiseen, mutta me haluamme olla enemmän. Meillä toiminnan sielu on ihmisläheinen ja ystävällinen palvelu, ja palvelulupauksemme lunastaa kuljettaja. Se, millaisena asiakas Saaga Travelin kokee, erottaa meidät muista, Pekka Kimpimäki sanoo.

Pandemian seurauksena yhtiössä alkoi kuitenkin selviytymistaistelu. Saaga Travel oli ehtinyt myydä kevään ja kesän 2020 kapasiteetin lähes loppuun, mutta koronan vyöryttyä päälle yhtiö menetti yhdessä yössä myyntiä lähes 800 000 euroa, ja ajettaviksi jäivät ainoastaan kaksi pientä koululaislinjaa. Pahimman yli auttoi VR:n kanssa solmittu sopimus junat korvanneista bussikuljetuksista Savonlinnan ja Parikkalan välillä.
- Siinä vietettiin monta unetonta yötä ja hiljaista päivää kun mietimme, miten päästä eteenpäin. Työpaikan fläppitaululla meillä oli merkittynä viikonpäivät ja niiden kohdalle työkavereiden nimet, jotta vuorollaan jokaisen täytyi olla yhtenä päivänä hyvillä mielin, hymyillä sekä uskoa huomiseen, ja muut saivat olla täysillä siipi maassa, Kimpiset kertaavat korostaen vision merkitystä koronasta tuossakin vaiheessa.
- Näimme ja uskoimme siihen, ettei korona voi kestää ikuisesti eikä matkailu katoa mihinkään. Sen lisäksi olimme luoneet vahvat verkostot, joista olisi aikanaan iso hyöty.

Saaga Travelin yksi onni on henkilöstön luja yhteishenki ja välittäminen. Siitä nähtiin koronan aiheuttamien talousvaikeuksien ollessa pahimmillaan käytännön esimerkki, joka saa Kimpimäet liikuttumaan edelleen.
- Meillä oli meneillään johtoryhmän palaveri taloudesta, kun kymmenkunta kuljettajaa tuli neuvotteluhuoneeseen kertomaan, että tietäen tilanteen vakavuuden he luopuvat kertyneistä pekkaspäivistään, jotta Saaga Travel voisi selviytyä vaikeimman yli. Se oli meille sekä taloudellisesti että tunnetasolla valtavan iso asia. Jotain sellaista, jonka muistamme ikuisesti ja jonka tulemme heille vielä korvaamaan.

Monille rahoittajille Saaga Travel oli punainen vaate koronavuosien tappiollisine tilinpäätöksineen. Jaloilleen pääsyyn tarvittiin kuitenkin ulkopuolista rahoitusta, ja Pekka Kimpimäen mukaan Arvo Sijoitusosuuskunnassa onneksi katsottiin numeroiden taakse.
- Arvo näki meidän konseptimme vahvuudet ja mahdollisuudet tulevaisuudessa. Arvon merkitys on ollut ratkaiseva, koska heidän mukaantulonsa vapautti meidät keskittymään kehittämiseen ja mahdollisti laajentumisen Rovaniemelle yrityskaupan myötä, hän viittaa Arvo Sijoitusosuuskunnan Saaga Travelille myöntämään 400 000 euron suuruiseen oman pääomanehtoiseen lainasijoitukseen.

Viime syyskuussa Saaga Travel osti rovaniemeläisen Tilausajo Mikkolan osakekannan. Kauppa mahdollistaa Saaga Travelin omien matkatuotteiden tehokkaamman tarjonnan kansainvälisille asiakkaille samoin kuin kotimaisten asiakkaiden kokonaisvaltaisemman palvelun koko Pohjois-Suomessa. Kaupan jälkeen yhtiöllä on toimipisteet Rovaniemen lisäksi Kempeleessä, ja hyvien yhteistyökumppaneiden kautta Helsingissä.
Sanna Kimpimäen mukaan Saaga Travelin tilauskanta on tällä hetkellä äärettömän hyvä, ja hintataso korjaantunut koronan jäljiltä. Mieltä lämmittää sekin, että käytännössä kaikki korona-aikana lomautetut kuljettajat palasivat yhtiön palvelukseen. Haastattelua edeltäneenä päivänä liikenteessä oli ollut 46 autoa, ja kyseisellä viikolla autoja oli ajanut 50 kuljettajaa.

Meneillään olevan tilikauden liikevaihto päätyy vähän yli 4 miljoonaan euroon. Tällä hetkellä liikevaihdosta 30-40 prosenttia kertyy sopimusliikenteestä ja 15-20 prosenttia kansainvälisestä kaupasta. Tavoitteena on, että kolmen vuoden kuluttua kansainvälisen kaupan osuus on kasvanut jopa 40 prosenttiin.

Siirry "Ajankohtaista"-sivulle