Suomen suurin kalastus- ja metsästysliike Ruoto kasvaa vauhdilla

Suomen suurin kalastus- ja metsästysliike Ruoto kasvaa vauhdilla

25.11.2022

TEKSTI: JORMA UUSITALO

Valtava intohimo ja mielenkiinto kalastusta ja metsästystä kohtaan. Siinä lyhykäisyydessään syy, miksi Suomen suurin metsästys- ja kalastusliike Ruoto on olemassa. Vahvasti kasvava yritys suunnittelee Mega Store-myymälöidensä ja verkkokaupan rinnalle myös muita myymäläkonsepteja.

- Mielikuvilla on tässä bisneksessä iso merkitys. Ne lähtevät asiakkaan onnistuneesta elämyksestä, tai vaikkapa tulevan elämysreissun suunnittelusta, sanoo Ruodon perustaja ja yhtiön toimitusjohtaja Joonas Oksanen. Hän itse jäi alkujaan koukkuun perhokalastukseen.
- Olin kesätöissä kalastusliikkeessä ja sain mahdollisuuden hankkia välineet järkevillä kustannuksilla. Perhokalastuksessa oli sekin hyvä puoli, että perhonsidonta toi kalastusharrastukseen yhden uuden elementin. Perhoja pystyy sitomaan kotona koska vain vuodenajasta riippumatta, vaikka iltaisin tunnin kerrallaan.

Yksi tekijä, joka nykyään lujittaa harrastajien suhdetta kalastukseen ja metsästykseen, on sosiaalinen media.
- Kun aloitin harrastuksen asuessani Raumalla, enhän minä tavoittanut sieltä kuin yhden toisen samanikäisen henkilön, joka perhokalasti. Nyt kokemuksia jaetaan laajasti somessa muiden innokkaiden kanssa, ja opitaan samalla uutta. Se on osaltaan vaikuttanut siihen, että esimerkiksi viehekalastuksen sisällä harrastetaan nykyään monia erilaisia tapoja kalastaa. Samoin metsästystä on hyvin erityyppistä, Oksanen jatkaa.

Kalastus on ollut kauan yksi suosituimmista harrastuksista, sillä sen parissa viihtyy yli 1,5 miljoonaa suomalaista. Myös metsästäminen kiinnostaa, sillä metsästyskortin hankkii vuosittain reilut 300 000 suomalaista.

Monet vapaa-ajankalastajat ja metsästäjät kuluttavat reippaasti rahaa harrastukseensa. Käyttämästään rahamäärästä riippumatta jokainen haluaa luonnollisesti valita tuotteet mahdollisimman laajasta valikoimasta. Kalastus- ja metsästystuotteiden myynti on kuitenkin pirstoutunut enimmäkseen pienille erikoisliikkeille tai yhdeksi osaksi tavaratalojen tarjontaa. Tähän saumaan Ruoto iski Mega Store-myymälöillään ja verkkokaupallaan. Niiden tuotevalikoima on laaja, ja mikä myös tärkeää, asiakkaat saavat henkilökunnalta huippuluokan asiakaspalvelua.

- Perustimme ensimmäisen Mega Storen 2018 Tuusulaan edulliseen liiketilaan keskelle teollisuusaluetta. Ajattelimme, että jos konsepti toimii siellä, se toimii missä vain. Myymälä myy tosi hyvin, olemme laajentaneet sen valikoimaa, ja Ruoto Mega Store Tuusula toimii tällä hetkellä myös meidän päävarastonamme, Joonas Oksanen kertoo.

Metsästystuotteet tulivat valikoimiin täysimittaisesti seuraavana vuonna Tuusulan avauksesta. Viime vuonna oman Mega Storensa sai Tampere, missä oli siihen saakka toiminut pienempi Ruodon myymälä. Ruoto Mega Store Kaarina avattiin alkuvuonna 2022, ja marraskuussa juhlitaan Mega Storen avajaisia Oulussa. Seuraavana vuoroaan odottaa Espoo.
- Mega Storessa valikoima on todella laaja, 50 000 tuotetta. Periaatteena on hinnoitella tuotteet tosi kilpailukykyisesti. Haluamme osoittaa, ettei palvelevan erikoisliikkeen tarvitse olla kallis.

Yhtiö rakentaa myymälää myös Kuopioon.
- Pilotoimme siellä erikoisliikkeen, joka on hieman Mega Storea pienempi, mutta pinta-alaltaan silti 600-700 neliötä. Mega Storet palvelevat viikon jokaisena päivänä, ja Kuopion myymälä kuutena päivänä viikossa. Kuopiossakin laaja valikoima kattaa kaikki osa-alueet, mutta osa-alueiden sisällä valikoima keskittyy enemmän paikalliseen tarpeeseen. Jos tämä konsepti puree Kuopiossa, ajatuksena on viedä Super Storeksi nimettäviä myymälöitä muihinkin isompiin kaupunkeihin, kuten Jyväskylään, Lahteen, Poriin ja Rovaniemelle.

Lisäksi mietinnässä on Ruoto Shop-konsepti. Ne olisivat pieniä, kooltaan noin 200 neliötä. Nämä myymälät toimisivat pitkälti verkkokaupan toimituspisteinä, mutta palvelisivat myös kalastuksen ja metsästyksen erikoisliikkeinä sesonkien mukaan.

Verkkokauppa kuuluu olennaisena osana Ruodon liiketoimintaan. Joonas Oksanen sanoo, että verkkokaupassa on vielä paljon kehitys- ja kasvupotentiaalia, koska myymäläverkoston laajentuminen on toistaiseksi verottanut resursseja verkkokaupan puolelta.
- Tärkeintä on saada verkkokaupan asiakaspalvelu samalle tasolle kivijalkamyymälöiden kanssa. On myös tärkeää, että myymälät ja verkkokauppa toimivat keskenään täsmälleen samassa kellossa esimerkiksi saatavuustietojen osalta. Asiakkaat olettavat lähtökohtaisesti, että verkkokaupan valikoima on reaaliaikainen luettelo myymälöissä saatavilla olevista tuotteista.

Henkilökunnasta Oksanen sanoo, ettei sen merkitystä voi korostaa koskaan liikaa. Kaikki lähtee siitä, että henkilökunta harrastaa itse kalastusta tai metsästystä.
- Ruodon henkilökunta on erittäin asiansa osaavaa, todellista huippuporukkaa. Koska kaikki ovat samanhenkisiä, työssä viihdytään ja vaihtuvuus on pieni. Se pitää henkilökunnan asiantuntemuksen korkeana tilanteessa, jossa koko ajan tulee uusia tuotteita ja uutta opittavaa.

Uusien kivijalkamyymälöiden ja verkkokaupan lisäksi Ruoto hakee kasvua yritysostoilla kotimaassa. Katseet on suunnattu myös naapureihin, lähinnä Ruotsiin ja Baltiaan. Ruoto Invest Oy vauhditti aikaisemmin tänä vuonna Ruodon kasvua osakeannilla, johon Arvo Sijoitusosuuskunta osallistui 1,6 miljoonan euron sijoituksella.
- Viime vuonna Ruodon liikevaihto oli 14,3 miljoonaa euroa, ja tänä vuonna pääsemme aika lailla 20 miljoonaan. Siitä verkkokaupan osuus on noin kolmannes. Ensi vuodelle budjetoitu liikevaihto asettuu kokonaisuudessaan lähelle 30 miljoonaa euroa, Oksanen summaa Ruodon kasvun tunnuslukuja.

 

 

Siirry "Ajankohtaista"-sivulle