Tuotekehitys elää kuluttajan pulssilla
14.02.2024

Tuotekehitys elää kuluttajan pulssilla

”Kuluttaja on kuningas, jonka ostopäätökset kaupassa ratkaisevat, mitkä tuotteet ja brändit matkaavat kassan kautta kotiin”, kuvailee pelin henkeä Valion kasvuliiketoiminnoista, tutkimuksesta ja tuotekehityksestä vastaava Tuomas Salusjärvi. Valion tuotekehitystiimi vastaa myös Arvon sijoituskohdeyrityksen Oddlygoodin tuotekehityksestä.

MILLAISET MEGATRENDIT OHJAAVAT VALION TUOTEKEHITYSTÄ?

Megatrendit ovat hyvin tunnistettuja ja vakiintuneita kaikille elintarvikealan toimijoille. Vastuullisuus on ollut iso ilmiö jo pitkään, ja se on vahvistunut koko ajan. Aluksi tuntui, ettei vastuullisuus kaupallisessa mielessä kiinnostanut juuri ketään, mutta nyt se on tullut yhdeksi osa-alueeksi kaupallisiin keskusteluihin. Toinen jo pitkään esillä ollut megatrendi on kokonaisvaltainen hyvinvointi. Hyvinvoinnin ympärille rakentuu valtavasti monenlaista liiketoimintaa, ja se näkyy syömisessäkin. Samoin helppous on iso tekijä. Kaiken pitää tulla valmiimmaksi ja helpommaksi. Kun katsoo peruselintarvikkeiden myyntiä pitkältä ajalta, oli se sitten vehnäjauho, peruna tai purkkimaito, niiden volyymikehitykset ovat laskevia. Vastaavasti enemmän myydään esimerkiksi pakastetaikinoita, pidemmälle kehitettyjä maitotuotteita sekä puolivalmisteita ja valmisruokia. Kuluttajat ovat valmiita maksamaan helppoudesta ja muuttamaan ostoskäyttäytymistään siihen suuntaan.

MITEN TUOTEKEHITYKSEN JA KAUPALLISTAMISEN TULOKSET NÄKYVÄT KULUTTAJILLE KAUPPOJEN HYLLYILLÄ?

Lyhyellä aikavälillä muutokset ovat aika pieniä. Kun katsoo pidemmällä perspektiivillä, kauppojen tuotevalikoima on valtavan pirstoutunut. Jos 20 vuotta sitten kaupat myivät viittä erilaista maitoa, nyt niitä on kymmeniä, ja sama kehitys tapahtuu kaikissa tuotekategorioissa. Ei kauppa tietenkään huvikseen tällaisia muutoksia tee, vaan ne myyvät sitä, mitä kuluttajat haluavat ostaa. Kyse on lähinnä siitä, millaiseksi optimaalinen valikoima kulloinkin muodostuu, ja millaisia hyllyjä kauppoihin ilmestyy. Kasvipohjaiset tuotteet ovat tästä hyvä esimerkki. Vielä kymmenkunta vuotta sitten ne olivat aika marginaalissa, mutta nyt ne alkavat olla valtavirtaa. Kisassa kaupan hyllymetreistä pitää olla niin hyvä, että kuluttaja haluaa sinun tuotettasi enemmän kuin kilpailijan. Ensin tulevat kaupan omat merkit, sitten ykkösbrändi ja seuraavana haastajabrändi. Ellet ole joku niistä, sitten menee hankalammaksi. Kuluttaja on joka tapauksessa loppupeleissä se kingi.

ODDLYGOOD GLOBAL OY ON OSA RUOKATALO VALIOTA. KUINKA HYVIN LEHMÄNMAITO JA KAURAMAITO SOPIVAT SAMAN SATEENVARJON ALLE?

Olimme ensimmäinen alan toimija, joka toi markkinoille meijerituotteita korvaavia kasvipohjaisia tuotteita, vaikka toki meilläkin siitä keskusteltiin. Valiolla on sellainen hyvä historia, että silloin kun on syntynyt isoja maitoon liittyviä keskusteluita, Valio ei ole pyrkinyt torjumaan keskustelua, vaan on lähtenyt siihen mukaan. 1980-luvulla puhuttiin suolan ja kovan rasvan terveysvaikutuksista, minkä seurauksena Valio lanseerasi ison määrän kevyttuotteita. Tuotteissa oli vähennetty rasvaa, ja niistä tuli iso kaupallinen menestys. Samoin Valion kehittämät laktoosittomat tuoteperheet ovat olleet todella kysyttyjä kansainvälisesti. Valion omistajat lähtevät siitä, että muutoksia tulee aina, halusimme niitä tai ei. Meidän näkemyksemme on, että mieluummin kannattaa olla mukana ja pyrkiä hyötymään muutoksesta, kuin taistella sitä vastaan. Kaurapohjaisia tuotteita voidaan lisäksi pakata samoilla tuotantolinjoilla kuin maitotuotteita, mikä parantaa merkittävästi kokonaistehokkuutta ja myös maitotuotteiden kannattavuutta.

 

Siirry "Ajankohtaista"-sivulle