Valve valvoo asiakkaidensa puolesta
03.02.2021

Valve valvoo asiakkaidensa puolesta

TEKSTI: JORMA UUSITALO KUVAT: SAMI HEISKANEN, VALVE

Valve Group Oy on uusi kohde Arvo Sijoitusosuuskunnan valtakunnallisten sijoitusten salkussa. Helsingissä pääpaikkaansa pitävä Valve on erikoistunut markkinointia, viestintää ja teknologiaa yhdistäviin palveluihin, jotka edistävät yritysten tunnettuutta ja kasvua.

Valven asiakkaita ovat yritykset, jotka tekevät kauppaa toisten yritysten kanssa, sekä julkinen sektori. Samalla kun Valve auttaa asiakkaitaan kasvamaan, sillä itselläänkin on pitkän tähtäimen kasvustrategia, jonka toteutumista Arvo Sijoitusosuuskunnan osakesijoitus vauhdittaa.

- Arvo on yhtiömme ensimmäinen ulkopuolinen sijoittaja. Siksi puhuimme ensin Valveella siitä, uskallammeko lähteä tällaiseen järjestelyyn, millaisen sijoittajan haluamme ja myös vertailimme vaihtoehtoja. Arvo on hieno jo nimenä, ja meitä viehättivät osuuskunnan pitkät perinteet sekä arvopohja, joka välittyi keskusteluissa osuuskunnan johdon kanssa. Mielestäni löysimme sellaisen partnerin, joka on meidän näköinen ja tuntuinen, ja se on meille iso asia, sanoo Valve Group Oy:n toimitusjohtaja Jorma Maaninka.

Markkinoinnin, viestinnän ja teknologian maailma kasvaa ja muuttuu valtavaa vauhtia. Ne muodostavat elintärkeän kokonaisuuden, jotta yritykset saavat kauppaa aikaan ja jotta erilaiset julkisorganisaatiot tavoittavat omat kohderyhmänsä.

Julkisorganisaatio voi olla vaikkapa Väylävirasto, joka halusi kertoa turvallisesta liikkumisesta lahtelaisnuorille, jotka asuvat Lahdessa lähellä Suomen suurinta meneillään olevaa tietyömaata. Ratkaisuksi Valve toteutti Väylävirastolle Youtube-kampanjan, jossa esiintyy lahtelainen somevaikuttaja Arttu Lindeman. Huumorilla höystetyissä videoissa Lindeman jakaa katsojille tietoa muun muassa tunneliräjäytysten edistymisestä.

Digitalisaatio muuttaa yritysten liiketoimintoja sekä tarjoaa uusia keinoja myydä ja markkinoida. Samalla kuitenkin kohderyhmät, joita myynnillä ja markkinoinnilla pitäisi tavoittaa, pirstaloituvat eri kanaviin. Kaiken lisäksi koko ajan vaikutuskanavia kuolee ja tilalle syntyy uusia. Ei siis ihme, että monissa yrityksissä markkinoinnin ja viestinnän kenttä nähdään suorastaan kaaosmaisena. Siksi tarvitaan Valveen kaltainen asiantuntija, joka tarjoaa alan osaamista yritysten ja julkisorganisaatioiden avuksi.

- Valve-nimi lähtee siitä, että valvomme asiakkaidemme puolesta. Olemme ottaneet sen roolin, että meillä on ymmärrys siitä, mitä tapahtuu markkinoinnin, viestinnän ja teknologioiden maailmassa, miten se vaikuttaa asiakkaisiimme ja mitä toimenpiteitä heiltä vaaditaan. Tarvittaessa tuomme asiakkaidemme käyttöön lisää käsipareja, jotta asiat etenevät käytäntöön, Jorma Maaninka kertoo.

Digitaalisuus helpottaa tiedon keräämistä, analysointia ja markkinoinnin kohdentamista. Maaningan sanoin dataa on tarjolla hirveästi, ja kaikkea voi mitata, mutta kaikella tiedolla ei ole arvoa.

- Sen vuoksi Valve tukee yritysten ja muiden organisaatioiden tiedolla johtamista. Käytössämme on parhaat työkalut, joilla voimme näyttää asiakkaille meidän omienkin toimenpiteiden tulokset. Värähtävätkö viisarit oikeaan suuntaan.

Koska markkinoinnilla ja viestinnällä haetaan vaikuttavuutta, tarvitaan elämyksellisyyttä. Siihen uudet teknologiat tarjoavat paljon mahdollisuuksia. Toki kaikki lähtee edelleen ihmisten luovuudesta, jota teknologian keinoin tehdään näkyväksi. Kotimaisen liigajääkiekon ystävät ovat todennäköisesti kiinnittäneet syksyn aikana huomiota tv-kanavilla pyörivään uuteen SM-liigan mainokseen. Animoidun mainoksen SM-liigalle toteutti Valve.

- Mainos on hyvä esimerkki siitä, että meiltä löytyy vahva osaaminen myös voimakkaasti kasvavaan liikkuvan kuvan sisällöntuotantoon. SM-liigan animaatiossa kaikki työ tehtiin leikkuupöydällä ilman, että tarvittiin kuvauksia missään lokaatioissa, kuten liigapaikkakunnilla, Maaninka kertoo.

Millaisia ratkaisuja Valve asiakkailleen tuottaakin, Maaningan mukaan olennaista on erottautuminen.

- Ensinnäkin pitää erottaa yrityksen kilpailukykytekijät kilpailueduista. Esimerkiksi lentoyhtiölle turvallisuus on itsestään selvä kilpailukyvyn edellytys. Kilpailuedut sen sijaan ovat asioita, joilla yritykset oikeasti erottautuvat muista. Valveen tehtävänä on löytää se kulma, johon perustuu yrityksen olemassaolon oikeutus, ja tehdä siitä viestittävä, markkinoitava ja toistettava.

Kun ammattilaiset tekevät asioita, ulkopuolisesta tekeminen näyttää usein petollisen helpolta ja vaivattomalta. Todellisuudessa kaikki perustuu oppimiseen ja sen myötä syvälliseen osaamiseen. Näin Valveenkin tapauksessa.

- Meidän pitää perehtyä juurta jaksain niin asiakkaan toimialaan, tuotteisiin, palveluihin kuin hinnoittelun logiikkaan, ja ymmärtää myös kilpailijat. Vain sitä kautta meistä voi tulla asiakkaalle asiantunteva kumppani. Yritysten välisessä kaupankäynnissä ostoprosessit voivat kestää jopa vuosia. Se asettaa paineita viestinnälle ja markkinoinnille, jotta asiakkaan ostopolulle osutaan oikealla tavalla.

Entä mikä Jorma Maaninkaa innostaa hänen omassa työssään?

- Kyllä se on muutoksen tekeminen yhdessä meidän lahjakkaiden ihmisten kanssa. Se, että tässä työssä saa sekä unelmoida, että tehdä unelmia käytännössä todeksi. Samoin minua motivoi kasvun rakentaminen. Meidän asiakkaiksi hakeutuvat nimenomaan sellaiset yritykset, jotka haluavat kasvaa, ja sen vuoksi tarvitsevat myynnin, markkinoinnin, viestinnän ja teknologian yhdistäviä palveluita.

Lue lisää Valve Groupista: www.valve.fi

TTK 7

Valve Motion on suunnitellut ja toteuttanut useat Tanssii tähtien kanssa -mainoskampanjat.

Posse kasvot

Possen 7. tuotantokaudella pukeuduttiin muun muassa ajohaalareihin. Kuva: Panu Suurnäkki/Valve.

Siirry "Ajankohtaista"-sivulle